Vill du tjäna pengar genom att skapa och publicera innehåll?
Innehåll som skapar värde hos besökaren, läsaren och därmed den potentiella kunden?
Det kan vara en nischsajt, en blogg, ditt företag eller som konsult för ett redan etablerad företag/produkt.
Att tillverka innehåll som hjälper och löser problem för läsaren samt öppnar upp guldkanaler som leder direkt till din ficka. Ett plus-plus scenario som är en av de stora möjligheterna med content marketing.
Vad är syftet och målet?
Innan du börjar med din content marketing strategi så är det essentiellt att veta vad du vill åstadkomma med hela strävandet. Här är ett par frågor du kan ställa inför dig själv och ditt team (om du har en):
Vad är vårt huvudsakliga mål? Vad vill vi uppnå? Ska vi satsa på vår produkt, vårt varumärke eller både och? Vill vi göra vårt avtryck på en redan etablerad marknad eller etablera vår närvaro hos en ny? Helt enkelt: Vad är syftet med det innehåll vi ska skapa?
Innehållsmarknadsföring brukar fungera bäst om du som entreprenör/företag/organisation vet vad för konkreta mål ni har, det kan vara alltifrån att generera leads till e-postlistan till försäljning av produkt X under kvartal Y.
Att väva samman era affärsmål med en optimal upplevelse för besökaren/läsaren/kunden är en bra tumregel för lyckad content marketing.
Det kan därför vara väsentligt att dokumentera målen för er content strategi.
Innan vi kommer igång med själva strategin är det viktigt att ha vissa roller och positioner i schack för att få hela maskineriet att börja rulla på smidigt.
Nödvändiga roller för en lyckad innehållstrategi
Här är nedan har vi de avgörande rollerna som behövs för att lyckas med din content marketing:
- Content strateg (Lära känna besökarna, kunderna och vara extra medveten om målet med innehållet, typ av innehåll, köpresa med mera)
- Skribent(er) (Skriva informativt och engagerande innehåll kring Parkinsons sjukdom som bygger tillit och engagemang hos läsarnara)
- Redaktör (Redigera, finputsa, koordinera och publicera innehållet för konsumtion)
- Analytiker (Analysera engagemangen, resultatet, konverteringar m.m.)
Vad har du för roll och position i din content marketing strategi? Är du en, två eller alla fyra av dessa roller som nämndes ovan. Om du saknar resurserna kan du givetvis göra ditt bästa att uppfylla alla dessa arbetsroller, men rekommendationen är att försöka hitta skickliga individer som specialiserar sig och är duktiga på att samarbeta så att hela kampanjen tar fart.
7 steg till en framgångsrik innehållsstrategi
Här nedan har vi sammanställt en praktisk och koncis redogörelse för de 7 viktigaste punkterna (förstås bäst i följdordning) i vad som utgör en lyckad content marketing strategi:
1. Identifikation
Identifiera och lär känna personen, målgruppen, potentiella kunden som du vill kommunicera och bygga en relation med. Detta kan du göra genom att intervjua befintliga besökare, analys av existerande statistik, engagemang på hemsida och sociala medier m.m.
- Vem är min publik? Vad är deras ålder och vart bort de?
- Vart finns din målgrupp? Utforska plattformar både online och offline för en översiktsbild.
- Vad är deras s.k. ”smärtopunkter” och behov? Vad kämpar de med?
- Vad har de för intressen och hobbyn?
- Vilken typ av innehåll vill dessa människor helst konsumera? Vilket slags innehåll kan möjligtvis lösa deras problem? (Utforska forum, reddit, sociala medier, facebook grupper)
2. Planering
Planera det innehåll som hjälper och besvarar läsarens frågor och möjliga frågor. Försök även att ”Berätta rätt historia” till målgruppen genom engagerande språkbruk och kontextmedvetenhet.
- Vilken unik expertis erbjuder vårt varumärke?
- Hur kan vi matcha vår expertis med vår målgrupps behov?
Planering såsom målmedvetenhet är A och O för din innehållsstrategi.
3. Nyckelordsforskning
Påbörja och dra nytta av nyckelordsundersökning samtidigt som innehållsplaneringen tar plats. Nyckelordsundersökningen ska vara baserad på de ämnena och det innehåll som du/ni har beslutat för att skapa.
4. Publiceringskalender
Skapa en publiceringskalender för innehållet som ska publiceras så att du får allt att rulla på smidigt och effektivt. Det kan vara alltifrån en artikel om dagen, 3 i veckan, eller ett par stycken i månaden. Hitta det antal som passar din verksamhet bäst och jobba fram därifrån!
5. Skapandet
Skapa innehållet som du nu har noggrant planerat och utforskat. Du kan antigen skriva artiklarna själv eller anlita ett team av skribenter som utför detta.
Innehållet bör vara unik och utav utmärkt kvalité för dina besökare, dvs. intressant, engagerande och problemlösande. Försök att undvika innehåll som redan har publicerats 10 gånger om på nätet. Om du ska repetera deras argument så kan du göra det som en inflik i ditt unika eller expanderade innehåll.
6. Distribution
Distribuera det innehåll som du har skapat, gör detta på olika plattformer som din målgrupp befinner sig på, men främst på egna ägda plattformer.
- Hemsidan/bloggen,
- Relevanta sociala medier,
- Optimera för sökmotorer,
- Var aktiv i relaterade forum,
- Skapa en YouTube kanal och publicera bra videos,
- Experimentera med betalda annonser som Facebook Ads och Google Ads.
7. Utvärdering
Utvärdera resultatet, ta extra hänsyn till engagemang, besökstid, bounce-rates, konverteringsgrad (e-postlistan) och försäljning av produkter.
Det är utomordentligt viktigt att utvärdera och analysera statistiken och resultatet av din content strategi, om du förbiser denna aspekt så kan du inte ta de nödvändiga stegen för att optimera processen.
Analyskriterium
Här nedan är ett par analyskriterium som du kan ta en extra titt på för att förstå dig på målgruppen och hur ni presterar:
- Webbtrafik
- Sidvisningar
- SEO rankningar
- Antal backlinks
- Minskning av bounce rates
- Sociala delningar
- Antal nya leads (e-postadress m.m.)
- Antal försäljningar av din produkt/tjänst
- Feedback från läsare och/eller kunder
Genom att ha ögonen öppna för alla dessa kriterier så kan du gradvist dra slutsatser om huruvida er content marketing kampanj är lönsam för dig eller ditt företag och om hur ni kan ta er till nästa nivå.
Slutsats
En sak är säkert, om du har läsaren som din huvudsakliga fokus, dvs. om du förstår vad din målgrupp letar efter, behöver och tänker på när du skapar ditt innehåll så har du betydligt större chans att lyckas med dina mål.
För att säkerställa att din content marketing inte bara ”fungerar” utan också lönar sig bör du implementera en innehållsstrategi som inte enbart skapar engagemang och ”branding”, utan du bör också vara medveten om hur du kan ständigt maximera affärsvärdet. Detta kan betyda många saker men några effektiva punkter är att ha förståelse för vilket typ av innehåll som driver köpbeteende och hur en optimal köpresa ser ut för potentiella kunden.
Lycka till!
0 kommentarer