Förmågan och färdigheten att konvertera besökare till kunder är A och O för alla vinstdrivande verksamheter. Detta gäller inte minst digital marknadsföring vilket i jargong kallas för konverteringsoptimering eller CRO (conversion rate optimization).
Det kan vara alltifrån att övertyga besökare att köpa din digitala produkt till att konvertera användare till prenumeranter på ditt nyhetsbrev.
I denna artikel går vi igenom ett flertal olika sätt du kan optimera konverteringsoptimering på din sajt.
1. Skräddarsy slagkraftiga rubriker
Rubriker är precis det, rubriker. De syns oftast mest men även först för användaren. Att fånga in besökaren till din landningssida är en stor del av konverteringsoptimeringen. Det är både den initiala ”kroken” som drar in de men också det som håller de kvar för att behålla och bygga intresset vidare.
Ett par tips du kan använda dig utav för att skapa mer effektiva rubriker är att försöka använda dig utav bl.a. siffror i rubriken (detta är ett effektivt psykologiskt trick), försök också att vara unik och undvik att vara ”clickbaitig”.
2. Skapa relevant innehåll
Innehåll som inte har något med produkten/tjänsten att göra utan är bara massa lorum-ipsum liknande brödtext är inte hjälpsamt. Detta gäller vanliga blogginlägg såväl som landningssidor. Innehållet måste motsvara produkten eller tjänsten till bästa detalj. Du behöver inte komplicera det mer än vad det behöver vara.
3. Uppmana till handling (CTA)
Det gäller att vara tydlig och smart med sin CTAs (calls-to-action) för att uppnå det önskade resultatet. Detta kan betyda att testa olika positioner, knappar och rubriker för att lista ut vad som är det mest effektiva för din sajt och i din nisch.
4. A/B testa kontinuerligt
Splittesting eller att A/B testa är en avgörande metod i digital konverteringsoptimering. Det magiska med det digitala mediumet är att dessa experiment inte behöver vara för komplext. Det går att lära sig principen och praxisen relativt fort, beroende på programmet du använder, när det handlar om splittesting.
När du testar en version mot en annan under tillräcklig lång tid så kan du därmed välja den som presterade bäst, eller helt enkelt vinnaren av de två.
5. Skapa nödvändighet
Att skapa en känsla av nödvändighet kan göras på många olika sätt, ett av de vanligaste är att använda slagkraftiga ord som tydligast påvisar att ditt erbjudande är begränsad till ett viss datum.
Ett tydligare exempel på nödvändighet är att förmedla en deadline på landningssidan som visar klockan ticka ner på en synlig plats på sidan, detta bygger ytterligare incitament för besökaren att gå vidare med erbjudandet.
Ord som nu, missa inte, rea, sista chansen är alla exempel på ord som skapar motivation hos användaren att utföra en handling och en allmän känsla av nödvändighet.
6. Bygg förtroende genom sociala bevis
Ibland är vi inte medvetna om hur mycket andra människors tankar och bedömningar påverkar våra egna beslut, inte minst när det gäller köpbeslut. Trovärdighet är därmed ett väldigt effektivt sätt att öka konverteringar från besökare till ny kund.
I vissa områden kallas detta för sociala bevis vilket kan vara rätt så varierande i dess uttryck. Ett vanligt exempel är recensioner som tidigare nöjda kunder har lämnat som man sedan kan visa upp på landningssidan.
Ett annat sätt som börjar ta fart på vissa professionella sajter är program som genom en pop up proklamerar att en individ köpte produkten någonstans i världen för X minuter/timmar/dagar sedan.
Detta kan leda till tankar hos besökaren som:
Om andra köper produkten så flitigt och är nöjda, varför borde inte jag köpa den med?
7. HTTPS är viktigare någonsin
På många webbläsare, i synnerhet Chrome, så visas notisen och varningsikonen ”inte säker” när man besöker sajter som har HTTP men inte HTTPS. Trots att ikonen är relativt liten i förhållande till skärmen så brukar den ändå synas rätt så tydligt på grund av den röda varningsikonen.
Ett scenario som kan ta plats är om du nu lyckas dra in en potentiell kund till din landningssida som bestämmer sig för att köpa din produkt men som sedan ser den röda ”inte säkert” ikonen på sin webbläsare. Vad händer då? Det är inte världens bästa intryck för användaren och kan enkelt resultera att köpbeslutet görs på någon annan sajt än din.
Sensmoralen: Skaffa HTTPS! Ett flertal webbhotell erbjuder gratis SSL certifikat (Letsencrypt), men det finns även betalda instanser. Hitta det som passar din verksamhet/sajt.
8. Användarvänlig design
Om du har en prima produkt som du säljer för ett någorlunda bra pris för en definierad målgrupp så finns det trots alla de bra aspekterna en faktisk chans att du får väldigt få kunder. Detta kan bero på mycket men en vanlig digital bov är användarvänligheten på din sajt.
Här är några saker att tänka på:
- Är den webbdesignen på din sajt föråldrad?
- Är dina CTA’s alldeles för små och otydliga?
- Se till att landningssidan är optimerad och på de sidorna bör det a/b testas som mest.
- Försök ha en intuitiv, enkel och stilren design.
- Mobilvänlighet är regel mer än undantag i dagens digitala värld, om du inte har en mobilvänlig design så bör du definitivt åtgärda det. Ytterligare en sak att tänka på att även om din sajt är mobilvänlig så kan vissa element som knappar och meny vara
- Hastighet på sajten, både på stationär samt mobil, är ännu en viktig KPI (key performance indicator) att hålla koll på.
Genom användarvänlighet och ökat engagemang kan du få fler besökare att bli till kunder samt att få de att stanna eller återkomma till din sajt/tjänst/produkt i framtiden.
9. Analysera, spåra och utvärdera data
Om du inte analyserar resultaten av all relevant data och dina KPI’s så kommer du inte kunna ta de nödvändiga stegen för att optimera konverteringen. Beroende på vad din konverteringsoptimering är fokuserad på så kan du använda program som ger en rad olika mätdata. Google Analytics är i regel väldigt omfattande och flexibelt som kan användas nästan för alla konverteringsmål.
10. Ha en unik röst
Stå ut från mängden, våga prova något nytt eller utmanande, det kan vara sättet du skriver på, bilderna du tar eller de professionella videorna du producerar. Som du troligtvis är medveten om så finns det väldigt mycket efterapande i den digitala marknadsföringsvärlden. Givetvis förstår man människor som gör som andra för att försöka få samma resultat, men ibland så når vissa företeelser sin gräns när det handlar om effektivitet och resultat.
Det är just på grund av detta en unik röst och närvaro kan vara så effektivt i din konverteringsoptimeringsstrategi.
Bonus tips
Om ovanstående tips inte räcker till så har vi ytterligare ett par saker som du kan ta i hänsyn till och möjligtvis testa själv.
- Beskärning: Ta bort överflödiga element på din landningssida. Detta kan t.ex. vara standard huvudmenyn och/eller sidfoten som återfinns på resten av sajten. Detta kan vara effektivt då användaren får mindre distraktioner och alternativ att röra sig bort från erbjudandet.
- Rätt språkbruk: Försök att vara mer säljande i språkbruket och i innehållet. Ibland är man alldeles för passiv i sin digitala salespitch och/eller landningssida. Givetvis ska man inte gå utöver gränsen på vad som är rimligt och försöka alltid bevara sin integritet.
- Lär känna målgruppen: Det kan vara deras behov i dagsläget, framtida behov, rädslor, svårigheter, utmaningar och drivkrafter. Varför fungerar de som de gör och hur kan du hjälpa de i deras utveckling med din produkt/tjänst.
Slutsats
Att bli specialist på konverteringsoptimering handlar om att kombinera tillvägagångssätten av en filosof, detektiv och vetenskapsman. Filosofen är duktig på att hypotisera och generera nya idéer, detektiven är bra på att lista ut och spåra fram det viktiga och vetenskapsmannen är bäst på att genomföra experiment och utvinna det mest sannolika svaret.
Med det sagt så kan konverteringsoptimering kan vara spiken i kistan när du väl får in ny anlända besökare från trafikkällor som sökmotorer, sociala medier och digital annonsering.
Något vi har missat kring konverteringsoptimering? Dela gärna med dina egna synpunkter nedan!
0 kommentarer