10 olika sätt att marknadsföra digitalt

Skriven av Daniel Seker

mar 11, 2019

Digital marknadsföring är hett i dagens högteknologiska ålder. VI lever i en dynamisk tid då nya sätt att marknadsföra prövas och upptäcks löpande.

Det talas om push vs pull marknadsföring och hur traditionell marknadsföring har framför allt använt sig utav push, dvs. att man aggressivt gör reklam för sina produkter/tjänster för inpräntas i kundernas tankar.

I denna artikel har vi bestämt oss för att sammanställa de huvudsakliga sätten att genomföra digital marknadsföring i dagsläget, vilket innebär både push och pull marknadsföring.

Vi börjar med ett av de mest etablerade sätten och det som har diskuterat mest på CI.

1. SEO (sökmotoroptimering)

Sökmotorer har förändrat världen. Människor får enkel och snabb åtkomst till svar på frågor som de undrar på utan att behöva besöka biblioteket och bläddra i dammiga böcker.

Denna lättillgänglighet av information och data har lett till att företag och andra verksamheter vill vara de som ger svaren. Detta svar kan vara i form av rent innehåll, tjänst eller en produkt.

SEO, sökmotoroptimering, handlar huvudsakligen om att skapa innehåll eller optimera existerande så att de hamnar högt uppe på sökresultaten.

SEO ses ofta som en kostnadseffektiv och långsiktig digital marknadsföringsstrategi i jämförelse med andra tillvägagångssätt, som t.ex. traditionell reklam, betalda annonser, PPC m.m.

Läs mer om SEO för e-handelsbutiker, hur du SEO-auditar en sajt, SEO för WordPress.

2. Sociala Medier

Det är inte bara sökmotorer som har förändrat världen, utan sociala medier är minst lika inflytelserikt när det kommer till hur människor spenderar sin tid på internet.

De vanligaste medierna är bl.a. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn men också videoplattformen YouTube.

Dessa är plattformar där människor delar med sig tankar, innehåll och information med andra människor, främst med sin familj, vänner och deras bekanta.

Marknadsföring inom sociala medier utförs oftast med hjälp av annonsering i form av PPC men organisk marknadsföring förekommer också.

3. Content Marketing

Content marketing handlar om att regelbundet skapa och publicera gratis innehåll som din målgrupp söker sig till. Innehållsmarknadsföring är typexemplet på pull marknadsföring då du skapar innehåll som hjälper, informerar och attraherar läsaren i syfte för att bygga en relation som kan bli lönande i ett senare stadie.

Det talas mycket om kund- och contentresan när man diskuterar innehållsmarknadsföring. Vilket är ett sätt att visualisera hur kunden hittar sig till försäljaren i olika stadier.

Läs mer om vad content marketing är samt om du kan planera en gedigen content marketing strategi.

4. E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är ett sätt att använda e-post för att marknadsföra produkter och/eller tjänster. Detta är nog ett av de mest stabila och effektiva sätten att bedriva framgångsrik marknadsföring då det innebär oftast att skapa personliga och långsiktiga relationer med listans prenumeranter.

För att komma igång med e-postmarknadsföring behöver du skapa och utöka en e-postlista av prenumeranter, en målgrupp som är intresserade av det du har att erbjuda.

När du väl har skaffat en gedigen lista av prenumeranter, bl.a. genom opt-in formulär på din sajt/blogg eller genom andra kanaler som generar leads, så kan du påbörja processen av att skapa en solid strategi för hur du ska genomföra marknadsföringen av din produkt/tjänst.

5. PPC (Pay-per-klick)

PPC eller pay per klick är en typ av digital annonsering som går ut på att man betalar för varje klick. Oftast är det klick som leder vidare till din sajt i syfte för att öka försäljning eller generera nya leads.

I stort sett så erbjuder alla etablerade sökmotorer och sociala medier en PPC tjänst, dvs ett annonseringsverktyg som möjliggör för dig som annonsör att nå ut till din målgrupp.

PPC i sökmotorer kallas också för SEM eller sökmotorsmarkandsföring. De största spelarna här är Google Ads (Adwords) och Bing Ads.

Inom sociala medier så är Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter de största spelarna när det handlar om ett utvecklat annonseringsnätverk för PPC.

Fördelen med PPC är att det kan generera resultat väldigt fort om inte omgående, detta skiljer sig markant från SEO som är ökänt för att ta en längre tid.

6. Mobil marknadsföring

Mobil marketing är en digital marknadsföringsstrategi som fokuserar på att nå en specifik målgrupp som använder sig utav smartphones, tablets och andra mindre skärmar. Oftast når man målgruppen genom webbsajter, bloggar, SMS, MMS, sociala medier och digitala appar.


Mobil marknadsföring handlar i grund och botten om att placera och uppvisa din verksamhet där dina kunder finns.

Här är tre framstående fördelar med mobil marknadsföring:

  • Omfattning: En av de stora fördelarna med marknadsföring på mobila enheter är att majoriteten av människor idag har en smartphone som de använder flitigt och ofta.
  • Personligt: En annan fördel är att för många människor är deras smartphones personliga, vilket gör det ännu mer attraktivt för vissa nischer.
  • Kostnadseffektiv: En tredje fördel är att denna metod (SMS-kampanjer) brukar vara rätt så kostnadseffektiva i jämförelse med andra marknadsföringskanaler.

7. Influencer marketing

Influencer marketing är en typ av marknadsföring som fokuserar på att nå ut till inflytelserika individer med oftast stora antal lojala följare. Detta marknadsföringssätt skiljer sig från andra sätt genom att aktivt söka sig till relevanta nyckelpersoner inom samma relevanta nisch.

När du sedan gradvist bygger relationen med dessa influencers, kan du erbjuda de förmåner och gratisprodukter för att visa upp och/eller recensera för sina följare. På detta vis överför du en del av deras publik till din egna plattform vilket kan vara ovärderligt då dessa människor är med största sannolikhet hängivna och djupt intresserade av dina produkter och nischen du befinner dig i.

8. Cause Marketing

Cause marketing går ut på att samarbeta med ideella verksamheter i syfte för att öka kännedomen av ett varumärke.

En huvudsaklig princip inom cause marketing är att strategiskt konvergera och samordna ett varumärke med ett ideal i syfte för att öka vinster samt göra gott ifrån sig utifrån ett samhälleligt perspektiv. Dessa ömsesidiga fördelar och planering som i sin tur leder till ökad social valuta, starkare relationer med målgruppen samt ökade vinster.

Cause marketing används oftast av verksamheter som säljer fysiska produkter till kunder (B2C) som t.ex. kläder som görs utav ekologiska material för att förhindra människans destruktiva beteenden gentemot naturen.

9. Moral/Ethical Marketing

Moralisk eller etisk marknadsföring, som inte är helt olikt cause marketing ovan, är ett sätt för företag att marknadsföra genom att ta en politisk/moralisk ståndpunkt i ett relevant ämne, oftast ett som är politiskt som på något sätt har med verksamheten att göra.

Man kan kalla dessa företag som sysslar med ethical marketing för ”ett företag med ett samvete”. Dessa är företag som gör sina tankar tydligt hörda och publika samt att de utformar ofta sina produkter utifrån dessa riktlinjer som de proklamerar.

Dessa är även företag som får en lojal följarskara eller det motsatta, dedikerade motståndare.

10. Marketing Automation

Marketing automation innebär en riktad och automatiserad marknadsföring baserad på en kund eller presumtiv kunds beteende, intressen, behov och engagemangsgrad.

Fördelen med marketing automation är att det effektiviserar och automatiserar uppgifter som kan vara svåra och/eller tidskrävande att göra manuellt för varje enskilda kund.

Marketing automation används för att bl.a. skapa skräddarsydda e-post för olika typer av prenumeranter i olika stadier av en kundresa.

Här talas det om lead scoring för att bl.a. betygsätta och kategorisera kontakter/besökare samt också om lead nurturing som handlar om att skapa användarvänliga flöden som vårdar och interagerar med dina kontakter på ett optimalt sätt.

Vanliga verktyg som används för marketing automation är traditionella e-postplattformar som Mailchimp och AWeber men främst andra verktyg som specialiserar sig mer som t.ex. Hubspot och Marketo.

Digital marknadsföringsstrategi

En effektiv digital marknadsföringsstrategi går ut på att hitta ett eller flera metoder för att öka affärsvinsten för ett företag. Det gäller att hitta vad som passar bäst för din verksamhet och detta tar oundvikligen tid, resurser och experimentering.

Här nedan har vi ett par andra viktiga områden att vara någorlunda kompetent för en mer framgångsrik digital marknadsföring.

CRO (Konverteringsoptimering)

Konverteringsoptimering eller CRO är mer utav en metod och tillvägagångssätt för att öka konverteringsgraden från besökare till kunder/leads.

Essensen av CRO handlar om att optimera landningssidor och andra relevanta element som leder till en högre konverteringsgrad. Detta kan vara alltifrån att ändra font, textstorlek, färg på CTA knappar till att A/B testa olika bilder på olika ställen. Ha en titt på 10 praktiska tips för din CRO här.

Målgruppsidentifiering

Att identifiera målgruppen som du tänker marknadsföra till är en väsentlig del utav all form av digital marknadsföring. Denna identifikation kan göras på många olika sätt, då de vanligaste är att kategorisera människor i olika grupper baserad på ålder, kön, intresse, beteenden, yrken, social status, relationer med mera.

Dessa faktorer används för att konstruera så kallade ”personas” för att förenkla marknadsföringen ytterligare.

Sammanfattning

Digital marknadsföring är ett väldigt dynamiskt område med många möjligheter. Det kan vara svårt att välja någon specifik metod att satsa på när det finns så många olika vägar att ta. Ibland kan det vara klokt att exklusivt fokusera på en metod medan det kan vara lika klokt att kombinera metoderna i ett annat tillfälle.

Vissa metoder paras bättre ihop med andra som t.ex. SEO och content marketing, då man i vissa kretsar talar om SEO-driven content marketing. Andra metoder som sociala medier och PPC kan vara väldigt lukrativt om man är duktig på att konvertera besökare till kunder, dvs.

För att lyckas med digitalmarknadsföring gäller det att förstå sig på sin målgrupp samt vilka kanaler och metoder som bibringar bäst resultat. För detta behöver du erfarenhet, kunskap och tålamod.

Lycka till!

<a href="https://cyberinkomst.se/author/danielseker/" target="_self">Daniel Seker</a>

Daniel Seker

Daniel Seker är en digital marknadsförare och SEO-specialist som har många års erfarenheter inom SEO, SEM och digital marknadsföring. Han arbetar idag som SEO-konsult för mindre till medelstora företag och som webbansvarig på läkemedelsföretaget Sensidose AB.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra senaste artiklar

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

I dagens digitala tidsålder har molntjänster blivit en kritisk komponent för både individuella användare och företagsverksamheter. Med förmågan att erbjuda flexibilitet, skalbarhet och kostnadseffektivitet har molntjänster har förändrat hur vi lagrar, hanterar och...

När är rätt tidpunkt att förhandla om sin lön?

När är rätt tidpunkt att förhandla om sin lön?

För många anställda kan tanken på att förhandla om sin lön vara både spännande och skrämmande. Det är en viktig aspekt av ens yrkesliv som kan påverka inte bara ens ekonomi utan även ens självkänsla och karriärutveckling. Att veta när man ska ta steget och förhandla...

10 tips för dig som vill förhandla lön

10 tips för dig som vill förhandla lön

Att be om en högre lön kan vara en utmanande process, men med noggrann förberedelse och effektiv kommunikation kan du öka dina chanser till framgång. Här är en steg-för-steg-guide om hur du kan be om en högre lön: Forskning och förberedelse Innan du begär en högre lön...