Olika sociala kanaler har ofta olika funktioner och uppfyller olika mål. Vissa är lämpade eller populära för unga medan andra är för professionella.
Det finns många fördelar med att marknadsföra på sociala medier, men det kan dock vara svårt att välja rätt bland de många alternativen. Att hitta rätt kanal som passar rätt företag kan vara utmanande då vissa plattformar passar vissa målgrupper bättre än andra.
En hel del företag brukar köra hagelgevär inställningen då de försöker vara aktiva på samtliga plattformar. Detta lyckas sällan. Om du inte har ett stort marknadsföringsteam bakom ditt företag så är det bäst att försöka fokusera på ett par enstaka sociala medier.
Förhoppningsvis kan du genom denna överblick bli lite klokare om vilket passar din verksamhet bäst, då vi går igenom för- och nackdelar med att marknadsföra i ett par av de mest populära sociala medierna som finns på nätet i dagsläget.
Över 75% av alla svenskar på nätet har ett Facebook konto. Detta innebär att med största sannolikhet så finns din målgrupp där också.
Fördelar
- Majoriteten av alla som använder internet finns på Facebook.
- Fungerar bra mot breda målgrupper
- Fungerar även bra för att fokusera på mer avgränsade eller nischade målgrupp
- Många möjligheter och variationer att utforska
- Flexibelt när det handlar om målsättning (leads, försäljningar, konvertering, varumärke)
Nackdelar
- Yngre människor tenderar att använda andra sociala medier
- Konkurrensen är hög inom vissa nischer
- Kan vara svårt att få användarna att engagera sig
Instagram som ägs av Facebook är en utmärkt social medie plattform för företag/personer som vill expandera och öka kännedom kring sitt varumärke.
Fördelar
- Bra för varumärkesbyggande
- Bäst lämpad för visuella produkter eller tjänster
- Bra engagemang då det är en ”direkt” samt personlig plattform
- Relativt lätt att nå ut till nya kontakter med t.ex. hashtags
- Du kan annonsera på Facebook och Instagram på en och samma plattform
Nackdelar
- Svårt att generera leads eftersom det är svårt att driva webbtrafik från Instagram, i synnerhet när man inte annonserar
Snapchat
Snapchat började som en rolig applikation för meddelanden men som nu har blivit otroligt populärt bland framförallt unga personer (18-34 år).
Fördelar
- Passar bra för produkter inriktade mot yngre målgrupper
- Fungerar bra för att visa mer av företagets mänskliga sida
- Marknadsföring på Snapchat blir ett tecken på att företaget är uppdaterade och medvetna om trender
- Chat funktionen gör så att användarna är väldigt engagerad och aktiva på plattformen.
Nackdelar
- Främst yngre människor som använder plattformen
Twitter fokuserar främst på nyheter och trendiga ämnen som kommer och går. Även om plattformen inte är lika stor i Sverige som det är utomlands, så finns inte minst 20-25+% av alla svenskar på Twitter.
Fördelar
- Bra för opinionsdelning
- Många journalister som använder sig utav plattformen
- Politiker är också aktiva
- Tweets som använder sig utav hashtags på ett smart sätt kan bli ganska så populära
Nackdelar
- Mindre engagemang från användarna
- Används oregelbundet av användarna
När det handlar om karriär och yrkeslivet så är Linkedin det bästa sociala median. Ca 1/3 av samtliga svenskar har Linkedin konto.
Fördelar
- Bästa plattformen för B2B (business-to business)
- Personlig kontakt är lätt att få
- Mycket fokus på försäljning
- Mycket fokus på rekrytering
Nackdelar
- Alla finns inte där eller inte lika många användare
- B2C (business-to-consumer) kan vara svårare än andra plattformar
- Användarna är inte lika aktiva
YouTube
YouTube är något som människor globalt använder sig utav dagligen, inte minst i Sverige. YouTube hamnar lite i en grå zon då det på många sätt är en social media samtidigt som det inte är det. Det är också så mycket mer än en social medie, som t.ex. världens näst största sökmotor efter Google.
Fördelar
- Bara film
- Världens näst största sökmotor
- Nya och olika affärsmöjligheter
- Enkelt att bädda in filmerna på bloggen/hemsidan
Nackdelar
- Bara film
Blogg
Din blogg eller hemsida där du regelbundet publicerar innehåll är givetvis inte en social media plattform, men det är ändå värt att nämna den plattformen i denna lista.
Fördelar
- Full ägande av kanalen, dvs. du är ej beroende av företaget som äger plattformen.
- Innehållet och besökarna är närmre produkten/tjänsten som du säljer.
- För SEO (sökmotoroptimeringen) är egen blogg den tydligaste fördelen.
Nackdelar
- Tar oftast ganska lång tid att se resultat
- Du behöver driva webbtrafik från andra kanaler/källor.
Slutsats
Olika plattformar inom sociala media världen kan uppfylla olika funktioner såsom du har nu lärt dig. Oftast behöver ett företag prova på de många olika tillvägagångssätten för att hitta de(t) som fungerar bäst för deras verksamhet, produkt och/eller tjänst.
0 kommentarer