Nischsajter kan vara väldigt lukrativa tillgångar om det görs på rätt sätt. Mycket kan gå bra men det finns också många misstag man kan råka ut för som nischsajtsägare.
Här är ett par tänkbara misstag som du bör vara medveten om och som du kan åtgärda om din sajt skulle behöva det:
1. Oklart syfte med sajt och innehåll
Hur många hamnar inte i denna situation? De hör talas om affärsmodellen och hur lukrativt det kan vara och så startar de en sajt utan något konkret mål eller syfte med sajten.
Generellt så är det viktigt att vara tydlig med vad sajten handlar om. Detta speglas i synnerhet på första sidan (indexsidan), då du specificerar hemsidans titel och beskrivning men också på ”om oss” undersidan.
Oberoende av titeln, mottot och om oss sidan bör du skapa en lista av kategorier som din sajt handlar om. I början bör du fokusera på ett par närbesläktade kategorier vart du kan publicera rikligt med innehåll, oftast inlägg som hjälper och engagerar läsaren.
Motto: Var tydlig och lägg gärna upp en ”mission statement” på sajten.
2. Alldeles för bred omfång på inlägg
Innehåll är livsnerven i varje nischsajt. Innehåll publiceras oftast i form av inlägg, och därmed bör man vara smart kring hur man utformar sina inlägg.
Vissa försöker att tackla för många ämnen eller nyckelord med ett enda inlägg. Ibland så kan det vara klokt att göra en ”ultimat” guide för X”, men oftast så är det klokast man undvika att göra en ultimat guide för X, Y och Z i en och samma inlägg”.
Motto: Oftast är det bäst att ha ett laserfokus på dina inlägg!
3. Undvik alltför stora ämnen i början
Försök undvika att skriva om de populäraste ämnen i de tidiga faserna i din nisch hemsidas period. Detta är jätteviktigt ifall du som nischsajt ägare inte ska bli helt less på processen av att skapa innehåll för din sajt.
Alltför många skriver artiklar om ämnen som täcks redan av de ”stora spelarna” i deras respektive nisch. Detta leder nästan alltid till att deras artiklar drunknar i det stora havet som är Googles sökresultat. Du bör hellre börja med nyckelord och artiklar som fångar upp ”long-tail” potential, dvs. sökfraser som är mer specifika och har lägre konkurrens än de tidigare nämnda.
Motto: Satsa på de små fiskarna när du är nybörjare och sedan jobba uppåt!
4. Dålig infrastruktur och navigation
Infrastrukturen på sajten och det innehåll du har publicerat är väldigt viktig för att du ska kunna ha någon chans att locka till besökare i de tidiga faserna av nischsajten. Om allt är en enda stor soppa av artiklar utan någon bra kategorisering eller navigering så blir det tämligen svårt för både besökare och sökmotorer att ta din sajt på allvar.
Lägg ner lite extra timmar på att planera hur sajtstrukturen och navigationen ska se ut för att skapa en användarvänlig upplevelse. Detta kan vara enkla saker som t.ex. att finputsa lite på huvudkategorierna på toppmenyn eller visa upp relevanta ”om oss” länkar på sidfoten eller varför inte skapa en användarvänlig HTML-sitemap.
Motto: Ordning och reda är en av de bästa tumreglerna för nya såväl som äldre nischsajter.
5. Alldeles för stora bildfiler
Långsamma sajter och sidor är ett stort problem från ett användarvänlighetsperspektiv. Ofta beror detta på alltför stora bildfiler som förekommer i innehållet och artiklarna.
Du kan lösa detta genom att antigen genom att komprimera bildfilen, konvertera formatet eller helt enkelt ändra (minska) på bildstorleken.
För komprimering kan du bl.a. ladda ner ett tillägg (på WordPress) som komprimerar existerande bilder och komprimerar nyupplagda bilder på sajten. Du kan också komprimera manuellt genom att besöka sajter som compressjpg.com eller compresspng.com.
JPG filer brukar ta mindre plats än PNG, därför kan du också minska bildfilen genom att konvertera från ett format till ett annat.
Ett tredje sätt är att helt enkelt ändra storleken på bilden. T.ex. om du har en bild som är 4000×2000 PX kan du minimera den till 1500×750 utan att tappa kvalité då layouten på de flesta sidorna begränsar omfattningen på innehåll.
Motto: Snabba upp din sajt genom att ladda upp optimerade bildfiler.
6. Överkomplicerad eller krånglig webbdesign
Spendera inte tusentals kronor eller tiotals timmar på att skapa en supercool webbdesign som ingen kan navigera och ta sig igenom.
Mycket hellre att du spenderar den tiden på att skapa utmärkt innehåll på en enkel, stilren design som gör det väldigt enkelt för läsaren att läsa, ta sig igenom och navigera vidare.
Motto: Satsa på en enkel och användarvänlig tema/webbdesign i de tidiga faserna av nischsajten.
Slutsats
Det finns mycket man kan göra fel när man påbörjar en nisch hemsida. Det kan vara alltifrån enkla saker som otydlig titel på sajtens indexsida till att tackla alldeles för många ämnen i en och samma artikel.
Undvik dessa ovannämnda misstag och öka chansen avsevärt för att din nischsajt ska bli framgångsrik!
0 kommentarer