Nyckelordsforskning för nybörjare (SEO)

Skriven av Daniel Seker

SEO

okt 1, 2018

Första resultaten på första sidan på Google.

Är det vad du vill åstadkomma så är sökmotoroptimering något du bör spendera lite tid för att lära dig mer om.

Har du en webbsajt som du vill synliggöra för hela Sverige eller världen om du nu är lite mer ambitiös så hittar du förhoppningsvis några praktiska råd här i denna artikel om nyckelordsforskning.

Om du är nybörjare på SEO eller om du helt enkelt har målet att synas högt uppe på Google, så är det A och O att vara medveten om nyckelord och hur de används i sökmotorer i form av sökfraser av användare.

Vad är nyckelord? De är ord, fraser och meningar som sökare använder sig av för att antigen få ett visst resultat/svar på det de undrar över eller att utföra en specifik handling som att handla.

Vad gör en SEO-utövare med nyckelord? Han/hon gör en aktiv utforskning av vilka nyckelord används, hur ofta de används och till vilket syfte de används. Utifrån det så skapar SEOn innehåll i form av t.ex. en artikel, blogginlägg, videoklipp, bilder m.m. för att ranka högt uppe på sökresultaten för just den sökfrasen.

Hur väljer man nyckelord

Nyckelordsfraser kan vara korta s.k. ”short-tail”, dvs. enstaka ord/fraser som söks i vilket användarens avsikt inte tydligt specificeras.

Ett exempel på en short-tail fras är till exempel ”äta”.

När personer söker just på den termen så förstår vi någorlunda att någon möjligtvis vill äta något, men det är däremot inte så tydligt på vad exakt han/hon vill äta. Det kan vara precis vad som helst och därmed så alstrar sökmotorn ut massa generella artiklar från auktoritära hemsidor som ger randomiserat info om ätandet.

När det handlar om att aktivt utöva SEO så handlar det att främst fokusera på de s.k. ”long-tail” nyckelord, där sökarens avsikt är betydligt mer definierad än short-tail sökfraserna.

Ett exempel på en long-tail fras eller nyckelord som används i en long-tail fras är t.ex. ”äta sushi nattetid Stockholm.”

Här är avsikten hos sökaren betydligt mer avgränsat och definierbar, och nu när du vet vad för avsikt sökaren har och vilka nyckelord används och kan användas för att få det önskade resultatet så kan du skickligare och smidigare skapa innehåll som fångar upp just denna användare genom sökresultaten.

Avsikt är otroligt viktigt vid nyckelforskning och SEO i allmänhet. Att veta vilka termer och fraser som används för olika syften kan du urskilja och uppnå dina egna mål desto bättre.

Sökfraser kan därmed delas i två huvudsakliga grupper baserad på användarens avsikt, nämligen informationsinriktade sökfraser eller handelsorienterade sökfraser.

Informationsinriktade sökfraser

En informationsinriktad sökfras är när människor använder sig utav en mening för ta reda på något specifikt som ett ämne eller företeelse m.m.

Ett par exempel på informationsinriktade sökfraser är:

  • När du vill ha svar på frågor du har: ”Vilken mat är bra mot acne?”
  • När du undersöker ett ämne: ”Vad är ekologiska hudvårdsprodukter?”
  • När du behöver lösa ett problem: ”Hur gör jag en ansiktsmask?”

Handelsinriktade sökfraser

En handelsinriktad sökfras är när människor aktivt söker efter produkter eller tjänster att köpa/påbörja. Dessa söktermer är generellt de som är mest lukrativa att satsa på då användaren ofta har kreditkortet vid hands när de utför dessa sökningar.

Ett par exempel på handelsinriktade sökfraser är:

  • När du vill ha den bästa versionen utav något: ”Bästa drönaren att köpa online 2018”
  • När du vill jämföra två produkter eller tjänster: ”Vilken är snabbast DJI Mavic 2 vs DJI Mavic Air”
  • När du vill ha någon slags rabatt: ”Rabattkod för Dji Mavic Air”

I och med det så kan inriktningen på dina nyckelordsfraser vara avgörande för din SEO kampanj. Allt handlar förstås om vad du vill åstadkomma. Är det att tjäna pengar genom att sälja produkter eller bygga ditt varumärke genom gratis informativ innehåll?

Hur hittar man relevanta nyckelordsfraser?

Det finns talrika sätt att hitta hur nyckelord används på sökmotorer, alltifrån intuitiva och logiska resoneringar som du själv kan göra till att använda resultatrika program som radar ut hundratals olika resultat där det nyckelord du är intresserad av används på många olika sätt.

Jag rekommenderar att kombinera både logik (80 %) och intuition (20 %). Ibland så beskriver programmen inte allt med utmärkt precision och ibland så kan ens intuition leda en till vilseledande rutter. Försök vara medveten och öppen till det mesta samtidigt som du använder ditt sunda förnuft.

Här är ett par gratis nyckelordsverktyg som jag använder mig utav flitigt för att skissa fram hur innehållet jag ska producera kan ungefärligt se ut:

  • Keywordshitter.com (min favorit, då den ger mest och oftast även bäst resultat och förslag)
  • Google Adwords Keyword Planner
  • Google’s Autocomplete funktion
  • LSIGraph.com (LSI står för latent semantic indexing, som ger förslag på olika synonymer eller semantiskt relaterade ord som kan användas)
  • Answerthepublic.com
  • Soovle.com

Det finns säkerligen betalda alternativ som möjligtvis gör ett bättre jobb än dessa ovannämnda verktyg, men för nybörjare så räcker dessa gott och väl, speciellt keywordshitter.com (roligt namn som utför precis det den lovar).

Autocomplete funktionen som nämndes ovan är ett enkelt sätt för att se vad användare söker på, det man gör är att man helt enkelt knappar in fraser på Google/Bing/Amazon och kollar vad som fylls på automatiskt av sökmotorn.

Du knappar in t.ex. ”hur blir man rik” och så kommer det en rad olika förslag som:


  • Hur blir man rik i Sverige?
  • Hur blir man rik snabbt?
  • Hur blir man rik på aktier? Etc. etc.

Utifrån dessa tre populära alternativen så kan man skapa en artikel med praktiskt innehåll som lyder: Så blir du rik snabbt på aktier i Sverige.

En sak man bör vara medveten när man håller på med nyckelordsutforskning är att dessa verktyg och detta nyckelords ”tänket” kan leda till att man ibland begränsar sig själv, då man låser sig in i de resultat som visas och kanske inte det människor egentligen vill ha.

Med andra ord så blir det enkelt att ens innovativa och kreativa sida kvävs eller förbises när man använder sig utav dessa databaserade program som blint genererar ut massvis med data och information.

Hur används nyckelorden?

När du har klart för dig om vilka nyckelord du ska använda så blir det dags för dig att använda dem på rätt sätt i innehållet som du tänker skapa eller har redan skapat.

Vart bör man placera nyckelorden, nu när man vet vilka de är och i vilken avsikt de används med? De kan placeras på många olika ställen på en sida för att optimera sidan för sökmotorer och användare. Det är dock viktigt att behålla sidans integritet och användarvänlighet genom att undvika att bombardera sidans brödtext och meta data med de nyckelorden man vill ranka för, eller ännu värre att dölja innehåll (display:none) som innehåller nyckelord på olika sätt.

Din artikel bör för all del se naturligt ut, både för sökmotorn och för användaren.

Ett exempel på vad som kan ses som naturligt språkbruk är att använda synonymer eller närbesläktade ord som i allmänhet skulle kunna användas av en medfödd talare av språket.

I och med det så är dessa följande placeringar bra ställen att lägga ut nyckelorden:

  • URL adressen
  • Titel tagen
  • Headings tagen (H1 – H4)
  • Filnamn på bilder
  • Alt tag på bilder
  • Brödtexten
  • Ankarlänkar (interna) från andra sidor på din sajt
  • Ankarlänkar från domäner (backlinks)

Om du följer de ovanstående punkterna så har du optimerat din sidas on-page SEO avsevärt när det handlar om nyckelorden.

Slutsats

Nyckelordsforskning är och har alltid varit en central del av sökmotoroptimering. Om du strategiskt vill attrahera besökare, läsare och potentiella kunder till din sajt så är förståelsen av nyckelord och hur de används väsentligt för din verksamhet.

Även om utvecklingar inom Googles algoritmer sker löpande då nyckelord kan komma bli mindre dominerande så kommer nyckelord ändå alltid vara värdefullt i syfte för att klura ut typ av innehåll att skapa och användarens avsikt med sina sökfraser.

Givetvis finns det mycket mer att gå igenom när det handlar om SEO och nyckelordsforskning, men denna introduktion hoppas jag har bidragit till en ökad förståelse till hur processen ser ut och hur man kan applicera det på sina egna projekt.

<a href="https://cyberinkomst.se/author/danielseker/" target="_self">Daniel Seker</a>

Daniel Seker

Daniel Seker är en digital marknadsförare och SEO-specialist som har många års erfarenheter inom SEO, SEM och digital marknadsföring. Han arbetar idag som SEO-konsult för mindre till medelstora företag och som webbansvarig på läkemedelsföretaget Sensidose AB.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra senaste artiklar

Bästa distansjobb utan erfarenhet

Bästa distansjobb utan erfarenhet

Många sitter har en situation där man har liten eller ingen arbetslivserfarenhet. Detta kan bero på många saker, kanske är du ung? Varit sjuk? Eller så finns det en helt annan anledning till att man inte har så mycket erfarenhet av arbete eller studier. Utan...

5 olika typer av slagkraftiga rubriker

5 olika typer av slagkraftiga rubriker

Hur skriver man en bra rubrik och vilka olika typer av rubriker finns det? Hur ska man veta när man ska använda rätt typ av rubrik? Vad skiljer en bra rubrik från en dålig? Måste man ha koll på trenderna? Bör man efterlikna eller undvika det som tabloiderna...

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

I dagens digitala tidsålder har molntjänster blivit en kritisk komponent för både individuella användare och företagsverksamheter. Med förmågan att erbjuda flexibilitet, skalbarhet och kostnadseffektivitet har molntjänster har förändrat hur vi lagrar, hanterar och...