5 olika typer av slagkraftiga rubriker

Hur skriver man en bra rubrik och vilka olika typer av rubriker finns det? Hur ska man veta när man ska använda rätt typ av rubrik? Vad skiljer en bra rubrik från en dålig? Måste man ha koll på trenderna? Bör man efterlikna eller undvika det som tabloiderna masspublicerar dagligen?

Dessa frågor är intressanta och är grunden för denna artikel

Vi har tidigare gått igenom hur man skriver effektiva rubriker för SEO som fångar uppmärksamheten av läsaren utan att vara för besvärlig. I denna artikel går vi igenom de olika typer av rubriker och hur de kan användas effektivt.

1. Manualen

7 enkla steg till att tjäna pengar online

Denna typ av rubrik försöker kommunicera och erbjuda en lösning till ett problem som läsaren/mottagaren möjligtvis har. Målet är att förmedla trygghet i den kunskap du delar ut. Här siktar du på att vara tillförlitlig och praktisk i en steg för steg problemlösning som läsaren kan följa intuitivt.

2. Nyheten

Så kommer framtidens jobbmarknad se ut om fem år

Denna typ av rubrik söker att väcka intresse och engagemang med ett nyhetsvärde. Målet är att uppmuntra mottagaren att läsa vidare.

3. Frågan

Hur tjänar man passiv inkomst online?

Många rubriker är utformade som frågor, något du har möjligtvis lagt märke till när du vandrat förbi nyhetsståndet eller surfat på nätet. Detta har länge använts i marknadsföringssyften och det finns en legitim anledning för det.

Huvudanledningen är att frågan uppmanar mottagaren till att finna svaret i innehållet eller frågan insinuerar att svaret återfinns i innehållet.

4. Uppmaningen

Så blir du bäst på content marketing och SEO!

Uppmaningar får människor att agera, och i rubriksyften handlar det om att få människor ta del av ditt innehåll eller att läsa vidare. Här försöker man rättframt och självsäkert tala till mottagaren om tips och lösningar som du erbjuder.

5. Bekännelsen

5 smarta trick som ökade mina intäker med 55%

Bekännelser drar till sig uppmärksamhet då de återspeglar faktiska resultat som författaren själv har åstadkommit. Genom en bekännelse försöker man tala från en säker källa som kan vara en case study som du genomfört tidigare eller en kund som kan stå bakom ditt innehåll.

Tre tips för bättre rubriker

Nu när du vet hur olika rubriker kan se ut, så kanske du undrar hur du går till väga för att faktiskt författa dem. Här är några tips!

  1. Testa att använda penna och papper då detta underskattas i dagens digitala ålder. Att använda handen och huvudet på det gamla sättet kan sätta igång vissa delar av kreativ processen som kanske inte stimuleras av datorskärmen och tangentbordet.
  2. Leta efter nyckelorden, då rubriker är oftast väldigt korta bör de vara koncisa som innehåller de(t) viktigaste nyckelorden. Dessa ord bör vara välplacerade och genomtänkta.
  3. Testa olika stilar eller rubrik typer som vi gick igenom tidigare i artikeln. Helt enkelt handlar det om att klura ut, testa sig fram och experimentera med vilka typer av rubriker som passar olika typer av innehåll eller varumärke. Några bra exempel på slagkraftiga rubriker och/eller slogan är de skrivna av konsultföretaget Orderly People, då de har valt två koncept som ”order” och ”grit” och formulerat många av sina rubriker och sitt varumärke kring dessa två, som t.ex. rubrikerna ”Medtech konsulter med grit” eller ”We are order & grit”.

Slutsats

Bra rubriker är centralt inom marknadsföring av all slag, i digital marknadsföringsvärlden så gäller detta likaväl inom content marketing och SEO.

Om vi har missat något matnyttigt om rubriker så är du välkommen dela med dig dina tankar i kommentarsfälten nedan!

CyberInkomst

CyberInkomst

CyberInkomst är en online tillgång och resurs för dig som vill lära dig hur du kan börja tjäna pengar på internet. Vi erbjuder även tjänster som SEO, CRO och Content Marketing och så skapar vi professionella webbsajter på Wordpress.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra senaste artiklar

För- och nackdelar med olika egenanställningsföretag

För- och nackdelar med olika egenanställningsföretag

Idag vänder sig alltfler människor till egenanställning, vilket är en slags anställningsform där privatpersoner har möjlighet att fakturera verksamheter för frilansuppdrag utan att behöva ha enskild firma eller F-skatt. Anledningen till varför denna trendiga...

4 missuppfattningar om Bitcoin och kryptovalutor

4 missuppfattningar om Bitcoin och kryptovalutor

Det verkar vara en vanlig egenskap hos människor att misstänka nya saker som dyker upp i samhället. I synnerhet saker och ting som är svårförståeligt för majoriteten i samtiden. Nästan alla stora uppfinningar och revolutionerande idéer under människans historia har i...

Blockkedjor och kryptovalutor: Hur säkert är det egentligen?

Blockkedjor och kryptovalutor: Hur säkert är det egentligen?

Blockkedjeteknologin (blockchain) som ligger bakom världens kryptovalutor fortsätter att växa. Teknologin anses av många vara ett effektivt sätt att skydda integriteten av viktig digital information vid transaktioner mellan olika aktörer. Blockkedjan kan kort och...