Innehåll och inlänkar, möjligtvis de två största faktorerna för en lyckad sökmotorsoptimeringskampanj.
Det ena (innehåll) brukar ofta leda till det andra (länkar), om det görs på rätt sätt. Det vill säga om innehållet du skapar är av tillräckligt bra kvalité och formaterat på bästa sätt.
Detta leder till frågan: vilket slags innehåll är bäst för att attrahera ”backlinks” från andra relevanta och etablerade hemsidor på nätet?
Här är 5 stycken förslag:
Visuella tillgångar
Originella bilder, videoklipp, sammansättningar och infografiks är exempel på visuella/grafiska tillgångar som attraherar länkar naturligt och som är bra att outreacha och dela med andra sajtägare i länkbyggande syfte.
Givetvis kan artiklar med bara text också göra bra ifrån sig när det handlar om länkar men generellt sätt så brukar bra grafiska framställningar vara ett stort plus.
Hur går det till?
För bra bilder kan du använda gratis webbprogram som Canva och Stencil för att skapa bilder och infografiks. Dessa program har i stort sett allt du behöver för att framställa en bra visuell tillgång.
För videoklipp kan du antigen anlita en frilansare som är duktig med videoproduktion eller så lär du dig grunderna i redigeringsprogram som Final Cut Pro eller ännu enklare och smidigare, Adobe Spark.
Interaktivt innehåll
Interaktivt innehåll kräver betydligt mer tid, kunskap och omsorg för att producera. Dessa får i regel mer länkar från andra sajter p.g.a. deras användarvänlighet, unikhet och avancerade funktioner. I och med det så kan denna typ av innehåll vara nyckeln för att särskilja din sajt från resten i din nisch.
Ett konkret exempel vore om det fanns 100 sajter på nätet som behandlade ämnet självmassage med enbart text/bild inlägg. Då skulle du ha en chans at stå ut bland mängden genom att skapa interaktivt webbapplikation där man med ett par klick väljer ut olika delar av kroppen för att sedan få instruktioner för självmassage.
Hur går det till?
Om du har kunskaperna själv kan du givetvis börja redan nu, men annars så skulle du kunna anlita en programmerare med de rätta färdigheterna för att påbörja skapandet av en interaktiv ”webbapplikation” som du sedan lägger upp på din sajt.
Listinlägg
Att lösa problem för andra är alltid värdefullt, och om man lägger upp problemlösningen på ett bra sätt, som t.ex. ett listinlägg som berör varje punkt så kan man slå två flugor med en smäll
Listinlägg behöver dock inte vara problemlösande, utan det kan också vara för att underhålla läsaren genom att bidra med flera olika perspektiv.
Ett par anledningar till varför listinlägg är bra för länkbygge är för att de brukar vara enklare att förstå och ta till sig. Dagens surfare på nätet är rätt så kräsna med bristfälliga koncentrationsförmågor, i den mån så är numrerade tips och tekniker bra att använda sig utav för att fånga upp även dessa besökare.
Hur går det till?
Några tips för dig som vill skapa ett bra listinlägg är att försöka lösa läsarens problem i ett strukturerat och smältbar sätt. Försöka även erbjuda flera olika matnyttiga perspektiv som tillförser större förståelse för ämnet i fråga.
Original forskning och/eller data
Innehåll som påvisar ny information och kunskap är guldvärt. Givetvis tar det tid och mödan för att framställa sådan typ av innehåll men ibland kan det verkligen löna sig när det handlar om sökmotorsoptimering och inlänkar från andra auktoritativa sajter.
Anledningen är att din hemsida ser mer sakkunnig och genuin ut om du genomför egna forskningar och datainsamlingar. Det finns otroligt mängder med innehåll på internet som bara fabricerar tunt innehåll som är av lite värde för både besökare och sökmotorer. Om du försöker att särskilja din sajt och ditt innehåll från denna stora massa så finns det möjligheter för dig att belönas för det.
Hur går det till?
Det behöver inte vara superkomplext, det kan vara intervjuer till en lista av frågor som du lägger upp på din sajt eller någon annan plattform. Sedan handlar det om att organisera den data du får tillgång till och framställa det på ett lättillgängligt och förståeligt sätt.
Fördjupad guide om ett ämne
Ultimata guider som dyker in i ett ämne i detalj för att vägleda läsaren och lösa problem steg-för-steg är nog ett av de mest effektiva sätten att bygga länkar. Denna typ av innehåll brukar även bli väldigt omfattande som andra sajter i din nisch refererar till för utökad värde för deras egna läsare.
En av huvudsakliga fördelarna med fördjupade guider och original forskning som nämndes innan är att du kan få ryktet och börja uppfattas som en expert i din nisch, vilket alltid är en bra sak när det handlar om att attrahera inlänkar.
Hur går det till?
Först och främst måste du veta vad du talar om. Det betyder antigen att du har tillräckligt med erfarenhet av ämnet i fråga eller så gräver du dig ner i ämnet under en kortare tid för att lära dig allt du kan om det. Du behöver även en idé för vad artikeln ska handla om och hur det ska vara utformat, sedan handlar det om att sitta ner och skriva hela grejen.
Bonus tips
- Kombinera metoderna: Det ena behöver inte utesluta det andra, dvs. om det är passande kan du ta nytta av att kombinera dessa metoder i en och samma artikel. Exempelvis du skulle kunna göra en fördjupad guide som inte minst har både häftiga grafiska tillgångar och understödd med egen forskning.
- Prova något nytt: Ibland så handlar det om att vara modig och prova på något nytt i din nisch, ett format som är nästintill helt okänt. Kreativitet som destilleras till en unik artikel är något som verkligen kan bli viral och på så vis attrahera backlinks.
- Viralt innehåll: På tal om viralt innehåll så kan det vara värt att studera hur innehåll faktiskt blir viralt. Tro det eller inte så finns det nästan en vetenskap när det handlar om skapandet av innehåll som blir viralt, Jonah Berger har en sevärd online kurs på just detta.
Sammanfattning
Länkvärdigt innehåll är inte bara bra för att skaffa länkar från andra relevanta sajter utan oftast om innehållet är länkvärdigt så brukar det också vara utav hög kvalité.
Ibland är det värt att ta sin extra tid med en viss artikel/innehåll, medan andra försöker hitta enkla vägen ut med korta och torftiga inlägg kan du stå ut genom att producera innehåll utav högkvalité.
0 kommentarer