35+ viktiga ord och termer inom digital marknadsföring

Skriven av Daniel Seker

aug 12, 2019

Varje bransch har sin jargong och unika terminologi, ord och begrepp som oftast är nästintill omöjlig att förstå för de som inte befinner sig i samma bransch. Ibland kan det vara svårt även för de som är i den branschen att hänga med alla termer.

Om du nu är nybörjare inom digital marknadsföring eller en veteran så hittar du med all sannolikhet i denna lista mycket matnyttigt när det handlar om termer och begrepp, förhoppningsvis hjälper detta dig att förstå den dynamiska digitala marknadsföringsvärlden lite bättre.

Trots att alla möjliga typer av termer kommer att tas upp i denna lista så har jag valt att ha en infallsvinkel som präglas av SEO, PPC, content marketing och nischsajter.

#

301 redirect

En metod för att omdirigera en besökare från en sida (URL) till en annan sida (URL). 301 redirects är permanenta omdirigeringar. Dessa permanenta omdirigeringar kan användas t.ex. när man väljer att enbart ha en hemsida utan www eller med www.

302 redirect

Omdirigerar en besökare från webbsida till en annan webbsida, används enbart temporärt, till skillnad från 301 redirects.

404 error

Meddelandet som uppstår när en användare försöker besöka en sida som inte finns på din sajt. Det kan därför vara smart skapa en användarvänlig 404 sida där du fångar även dessa besökare istället för att de kommer till en blank, vit sida med 404 error som rubrik.

A

A/B Testing

En metod där man testar två eller flera varianter mot varandra för att fastställa vilken variant som är den bättre. A/B används i många olika kontexter, såsom, annonser, produktrekommendationsalgoritmer, konverteringsoptimering, landningssidor på hemsidor och mycket mer.

Adblocker

Ett program som installeras in i webbläsaren som sedan döljer annonser som vanligtvis skulle synas på en webbplats.

Adwords (numera Google Ads)

Digitalt annonseringsverktyg och program som ägs av Google och som används av annonsörer för att placera annonser på Googles sökresultat, på Youtube och på hemsidor som är nätverkade med Google (Adsense mm.).

Fördelen med Adwords är att du kan komma över de organiska sökresultaten genom att betala en viss summa per klick.

Adsense

Google Adsense är en plattform som möjliggör för hemsidor att tjäna pengar genom att publicera annonser från Googles annonsnätverk.

Till exempel A loggar in på Google Adwords och skapar en 300×250 display annons om schyssta hörlurar att köpa och B loggar in på Adsense och klistrar in deras unika kod för en 300×250 annons på sin hemsida. Besökaren till B’s hemsida klickar på annonsen och hamnar på A’s hemsida och köper hörlurarna.

Ads Manager

Plattformen på Facebook Ads där du kan skapa och köra annonser, sätta budget, analysera resultat och mycket mer.

Algoritm

En process eller set av regler som möjliggör för datorer, mätverktyg, operativ system, sökmotorer, sociala plattformar att genomföra vissa uppgifter. Googles sökmotor har hundratals algoritmer (om inte mer) för att avgöra vilket resultat ska visas vart på SERP.

Alt text

Ett attribut eller ”alternativ text” som används i HTML kod för bilder som i sin tur underlättar för dem som har synsvårigheter. Alt text brukar också rekommenderas för sökmotorsoptimering då Googles sökmotor har det relativt svårt att förstå en bild konceptuellt (även om det görs framgång på denna front i dagsläget).

Affiliatemarknadsföring

Affiliate marketing på engelska är en metod för både annonsörer och publicister där den senare länkar till en hemsida som säljer en viss produkt eller tjänst. När publicisten refererar en besökare som blir kund så får publicisten en viss andel (provision) av priset på varan.

Affiliatenätverk

Ett nätverk där samordnar och kopplar ihop annonsörer (de som har produkten) med publicisten (de som har de potentiella besökarna/kunderna). Bland de största internationella affiliatenätverken är bl.a. Amazon Associates och Shareasale.

Inom Sverige så är bl.a. Tradedoubler, Awin, Adtraction ganska populära.

Analytics

En plattform och mätverktyg som företag och ägare till hemsidor använder sig utav för att analysera webbtrafiken, målgruppen, beteenden. Som regel är terme analytics en referens till Google analytics.

Ankartext

De specifika klickbara orden i en hyperlänk från en sida till en annan. Texten (oftast blåa) ger en kontext för vad målsidan handlar om. Ankartexter används både i interna- och externa länkar och ses som en viktig del i SEO.

Annonsnätverk

En plattform som samlar och förenar sajtägare / publicister med annonsutrymme med annonsörer som vill annonsera.

Annonsserver

Server som levererar annonser till en webbplats.

Artificiell intelligens

Begrepp som används inom digital marknadsföring för att beskriva ”intelligenta” maskiner eller program som är överlägsna för att accelerera och/eller optimera innehåll, konvertering och mer.

API: Application Programming Interfaces

Används för att koordinera och tillåta så att olika tjänster eller program kan interagera med varandra.

Ett exempel är API:s som man kan ta från sociala medier som Facebook och Twitter för att inkorporera med ett socialt delningsprogram på sin hemsida.


Attribution

Används för att urskilja vilken faktor eller interaktion som ledde till det önskade resultatet (försäljning, konvertering och m.m.)

Automation

Processen där man använder utav specifika program och verktyg för att automatisera vissa repetitiva uppgifter som är kopplade till ens digitala marknadsföringsmål.

Ett tydligt exempel är e-post autoresponders som kan användas för att få nya prenumeranter till nyhetsbrevet att hamna längre ner i köpresan. Dvs nya prenumeranter får ett par automatiserade e-post som du har skrivit på förhand som kan leda till ett eventuellt köp av din produkt eller tjänst.

B

B2B – Business to Business

Handel och transaktioner mellan företag.

B2C – Business to Consumer

Handel mellan företag och konsument.

Backlink

Också känd som ”inbound link” är länkar som andra webbplatser länkar till din sajt. Backlinks har varit och fortfarande är en av de största rankningsfaktorer för sökmotorer som Google och Bing. D.v.s. ju mer backlinks din webbsajt har desto större sannolikhet är att du hamnar högt uppe på SERPsen.

Bannerannonsering / Display annonsering

Etablerad och populär form av annonsering som använder sig utav display banners på sajter, applikationer och andra typer av innehåll.

Besökare

Benämning på de individer som besöker din hemsida.

Black Hat

Specialuttryck och slang för främst SEO-utövare men även andra digitala marknadsförare som använder sig utav aggressiva, tvivelaktiga eller ”oetiska” metoder som t.ex. spamtekniker, PBNs, negativ SEO och m.m. för att ranka sina sajter på sökmotorerna.

Blogg

En hemsida eller en del av en hemsida där nytt innehåll publiceras regelbundet för att attrahera nya besökare och engagera existerande besökare.

Bot

Automatiserade program som besöker hemsidor för att lagra information om innehåll och utformning för att sedan genomföra vissa handlingar enligt algoritmerna som styr botten. Google använder komplexa bots som scannar cyberlandskapet för att ranka hemsidor på sin sökmotor.

Bots kallas också för ”crawlers” eller ”spiders”.

Brödtext

Den löpande texten som utmärker hemsidor under titlar och andra rubriker.

C

Cache

En typ av teknologi eller program som temporärt lagrar information från en hemsida, som t.ex. bilder och kod av olika. Detta görs i syfte för att framtida besök på samma hemsida ska ske snabbare och smidigare.

CMS – Content Management System

Ett CMS, eller innehållshanteringssystem på svenska, är ett program eller flera sammanlänkande program som används för att skapa, hantera och publicera digitalt innehåll.

WordPress har i ett par år nu varit den mest populära CMS:et på internet, då cirka 25% av alla hemsidor på nätet drivs med WP.

Clickbait

Typ av innehåll som är medvetet utformad för att få människor att engagera (klicka) med innehållet, görs oftast genom överdrivna eller vilseledande titlar och bilder. Clickbaits är nästan alltid motiverade av att tjäna pengar på samma innehåll.

Content Marketing

Innehållsmarknadsföring, content marketing på engelska, är en typ av marknadsföring där strategiskt skapande och distribuerande av relevant och regelbunden innehåll används för syftet att attrahera och behålla en klart definierad målgrupp samt eventuellt konvertera dem till kunder.

CPA: Cost per acquisition/action/conversion

CPA är en digitalmarknadsföringsterm som används för att beskriva hur mycket en annonsör betalar för en specifik handling som t.ex. en försäljning av en produkt, en klick eller en registrering (nyhetsbrev, kontakt m.m)

CPC: Cost per klick

Kostnad per klick är en term som beskriver hur mycket en annonsör betalar för en klick. Används i stort sett på alla stora annonsnätverk som Facebook Ads, Google Ads etc.

CPL: Cost per lead

Kostnad per lead är en beskrivning för vad det kostar för att anvärva en s.k. lead, oftast e-postadress och andra kontaktsuppgifter via en formulär på landningssidan.

CTA: Call to Action

En CTA är den del av en hemsida eller landningssida som försöker få besökaren att agera i en specifik riktning.

CTR: Click through rate

CTR är andelen som klickar i förhållande till antal visningar. Om du har 900 personer som ser din annons och 90 utav de klickar på annonsen så har du då en CTR på 10 %

D

Direkttrafik

Direkttrafik till skillnad från söktrafik eller social trafik är webbtrafik som direkt leder till din sajt. Detta kan vara när någon knappar in din sajts domännamn på webbläsaren .

Domän

Domän eller domännamn är vad din sajt heter eller din unika webbplatsadress på nätet.

Domän auktoritet

Typ av mätvärde som används av vissa webbprogram för att analysera olika sajters position och anseende bland sökmotorer.

DuckDuckGo

Sökmotor som inte samlar på sig dina personuppgifter eller söktendenser. De värnar din privata integritet.

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är innehåll som finns på flera sidor på en och samma sajt. Detta förvirrar sökmotorerna då de inte vet vilken som ska indexera.

E

E-postlista

E-postlistor är register med prenumeranter som du har skaffat på ett eller annat sätt, som t.ex. genom en landningssida som ber om kontaktuppgifter och e-post.

Externa länkar

Externa länkar, också kallade utlänkar, är länkar som du gör från din sajt till en annan sajt.

F

Featured Snippets

Kort utdrag från en sajt som Google visar ofta på “position zero” dvs. längst upp på SERPSen.

Facebook Business Manager

Programmet som man använder sig utav för att hantera annonser på Facebook och Instagram.

G

GDPR

General Data Protection Regulation, förkortat GDPR, är en lag och reglering vars syfte är att skydda data och personliga rättigheter av medborgarna i samtliga länder inom EU. Lagen gick i kraft 25 maj 2018. Det

Google Analytics

Gratis verktyg från Google för att analysera webbsidor. Det finns åtskilliga funktioner som man kan spåra och mäta, såsom webbtrafik, användarnas beteende, hur länge de stannar på sajten, vilka sidor som får mest besökare och mycket mer.

N

Nyckeltal

Nyckeltal eller key performance indicators (KPIs) är utvalda mätvärden som visar att en specifik del av din strategi fungerar. Nyckeltal kan också ses som kontroll punkter i en given process som är tätt sammanflätat till din verksamhets framgång.

Med hjälp av nyckeltal kan du se huruvida dina användare agerar i den riktning du vill.

Sammanfattningsvis

Att kunna språket som används inom digitalmarknadsföring gör det enklare för dig att lära dig nya matnyttiga saker och hänga med trenderna. Förhoppningsvis är denna lista användbar för dig som söker att etablera dig som en legitim lirare inom digital marknadsföringsvärlden.

<a href="https://cyberinkomst.se/author/danielseker/" target="_self">Daniel Seker</a>

Daniel Seker

Daniel Seker är en digital marknadsförare och SEO-specialist som har många års erfarenheter inom SEO, SEM och digital marknadsföring. Han arbetar idag som SEO-konsult för mindre till medelstora företag och som webbansvarig på läkemedelsföretaget Sensidose AB.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra senaste artiklar

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

Allt Du Behöver Veta om Molntjänster

I dagens digitala tidsålder har molntjänster blivit en kritisk komponent för både individuella användare och företagsverksamheter. Med förmågan att erbjuda flexibilitet, skalbarhet och kostnadseffektivitet har molntjänster har förändrat hur vi lagrar, hanterar och...

När är rätt tidpunkt att förhandla om sin lön?

När är rätt tidpunkt att förhandla om sin lön?

För många anställda kan tanken på att förhandla om sin lön vara både spännande och skrämmande. Det är en viktig aspekt av ens yrkesliv som kan påverka inte bara ens ekonomi utan även ens självkänsla och karriärutveckling. Att veta när man ska ta steget och förhandla...

10 tips för dig som vill förhandla lön

10 tips för dig som vill förhandla lön

Att be om en högre lön kan vara en utmanande process, men med noggrann förberedelse och effektiv kommunikation kan du öka dina chanser till framgång. Här är en steg-för-steg-guide om hur du kan be om en högre lön: Forskning och förberedelse Innan du begär en högre lön...